Wnuczka Raguela – Krzysztof Koehler

wnuczka raguela


“Wnuczka Raguela” to powieść w której głównymi bohaterami są młode, bezdomne osoby. Poznajemy je, gdy już od jakiegoś czasu żyją na ulicy i starają codziennie przetrwać.

Młody chłopak przypadkiem poznaje dziewczynę i od tamtej chwili obiecuje sobie, że ją odnajdzie i zaopiekuje się nią. Od tego momentu dowiadujemy się jak wygląda życie na ulicy ludzi bezdomnych. Nie czyta się tego przyjemnie, gdyż wiele scen jest po prostu bardzo przykrych i tak naprawdę do tej pory chyba nigdy nie zastanawiałam się jak wygląda życie bezdomnych. Chłopak mimo przeciwności losu, jest na tyle uparty, że nie tylko odnajduje dziewczynę, ale również chce zaopiekować się nią mimo, iż jest ona w ciąży z kimś zupełnie obcym zarówno dla niego jak i dla niej. W książce główni bohaterowie mają za sobą różne przeżycia, oraz spotyka ich  wiele nieszczęść i złych sytuacji w życiu.

Czytając książkę – pierwsza myśl jaka mi się nasunęła to właśnie, że raz – nie zdajemy sobie często z sytuacji ludzi wykluczonych z normalnego życia, ludzi bezdomnych, a dwa – że oni również mają swoje uczucia i każdy z nich ma za sobą trudną lub złą przygodę związaną z ich bezdomnością. Podobało mi się, że mimo, iż głównych bohaterów spotykało wiele nieprzyjemności – zawsze prędzej czy później trafili na życzliwe i dobre osoby, które pomagały im na tyle na ile potrafiły. To daje nam do myślenia, że są jeszcze osoby pełne życzliwości i serdeczności - napawa nadzieją.

Główni bohaterowie są pełni emocji i uczuć, a jednocześnie przez cały czas, mimo, iż nie poznajemy ich imion – zaprzyjaźniamy się z nimi i kibicujemy im w odnalezieniu właściwej drogi do normalnego życia. Czasami czytając "Wnuczkę Raguela" byłam zła na chłopaka, gdyż mając do wyboru pracę, a poszukiwania dziewczyny – wybierał to drugie nie myśląc logicznie, że te dwie rzeczy można razem ze sobą połączyć. Wydawało by się, że ich decyzje były lekkomyślne, jednak analizując całą sytuację – myślę, że główni bohaterowie byli na tyle nieszczęśliwi, że gdzieś w tym wszystkim się pogubili i nie mieli sił walczyć lub zmieniać swoje życie na lepsze.

Książka “Wnuczka Raguela” jest powieścią poruszająca, ale nie łatwą. Wciągająca, ale zarówno czasami irytującą ze względu na zachowania bohaterów. Wywołała we mnie wiele emocji i nie sądziłam, że wywrze na mnie takie wrażenie. “Wnuczkę Raguela” powinien przeczytać każdy – aby zapoznać się z rzeczywistością ludzi bezdomnych i uzmysłowić sobie jakimi wartościami kierują się ludzie żyjący na ulicy.

Polecam!

Moja ocena 9/10

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu M, oraz Pani Dorocie Nowak.
http://www.mwydawnictwo.pl/

Wydawca: M
Data wydania: 2014
ISBN: 9788375958263
Liczba stron: 248
Format: 14.5x20.5cm
Rodzaj oprawy: Miękka
Grzbiet książki: 18mm

Komentarze

  1. Też niedawno przeczytałam tę książkę (recenzja pewnie się niedługo pojawi :D ) i bardzo mi się spodobała. Jakoś nigdy nie zastanawiałam się nad tematem bezdomności... "Wnuczka Raguela" w pewien sposób otworzyła mi oczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie jest tak jak napisałaś - otwiera oczy na życie i byt bezdomnych. Jestem bardzo ciekawa Twojej recenzji - z pewnością przeczytam :)

      Usuń
  2. Pierwszy raz o niej czytam. Jestem ciekawa czy na mnie również wywarłaby takie wrażenie. Trzeba się samemu przekonać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa propozycja, wręcz idealna dla mniej wrazliwych osób, ktorym to rozjaśniłaby spojrzenie na ludzką krzywdę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi ciekawie, więc może kiedyś, ale zdecydowanie nie na jesień lub zimę. Na jesień i zimę wolę inny typ książek, taki mniej emocjonalny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Może trudno w to uwierzyć, ale dzisiaj z pewnego powodu zastanawiałam się nad bezdomnymi. Nad tym, że nawet nie wiem z jakimi dokładnie faktami się mierzą. Na początek przeczytam polecana przez Ciebie książkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam już jedną recenzję na temat tej książki, w której również otrzymała wysoką ocenę, dlatego warto rozejrzeć się za tym tytułem. Tematyka może trudna, ale z pewnością ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam już recenzje na temat tej książki, w której również otrzymują wysokie oceny, dlatego warto rozejrzeć się za tym tytułem. Tematyka może trudna, ale z pewnością ciekawa i warta poznania.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie słyszałam o tej książce, ale mnie zainteresowałaś...

    http://pasion-libros.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Poruszająca tematyka. Pamiętam, jak niedawno widziałam na tumblr zdjęcia takich kolców pod zadaszeniami sklepów i na niektórych ławkach (trzeba było zapłacić, wrzucić monetę, żeby kolce zniknęły i dało się usiąść), zrobiono je po to, by utrudnić bezdomnym spanie w tych miejscach (bo właścicielom i niektórym mieszkańcom najwyraźniej nie podobał się widok bezdomnych). Bardzo mnie to zdenerwowało i ucieszyłam się, kiedy potem ktoś wrzucił post informujący o pozbywaniu się tych szpikulców.
    Dobrze, że powstają książki o podobnej tematyce. :) Zbyt łatwo odwrócić wzrok i udawać, że nas to nie dotyczy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Tematyka ciekawa i poruszająca. Do tej pory chyba nie miałam okazji czytać książki, która by ja poruszała.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wow. Ciekawa tematyka, chociaż nie wiem czy jestem gotowa na aż tak ciężki temat. Myślę, że trzeba się do tego przygotować, bo na pewno nie łatwo jest czytać o czymś, czego wolelibyśmy nie oglądać np. na ulicach. Myślę, że ta książka mogłaby zmienić pogląd na osoby bezdomne, może przyczyniłaby się do większej życzliwości?

    OdpowiedzUsuń
  12. Po takiej recenzji, mam chęć zapoznać się z tą książką natychmiast! Bardzo ciekawa tematyka, na pewno by mnie zainteresowała..

    OdpowiedzUsuń
  13. Strasznie nie lubię irytujących bohaterów, dlatego też nie wiem czy się skusze na powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  14. O bezdomnych chyba jednak nie chciałabym przeczytać. Większość jest nimi na własne życzenie...

    Obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Książki o trudnej tematyce to mój "konik", więc na pewno sięgnę po nią, prędzej czy później.

    OdpowiedzUsuń
  16. Chętnie przeczytam w wolnym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. To naprawdę wartościowa i warta przeczytania książka.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję :)

Popularne posty